1/35 Trumpeter BR 86 Dampflokomotive

free counters

 The kit has arrived today, I will add some further informations soon. Like mentioned at my homepage, this is copy of CMK resin kit realized longer time ago. CMK had used for their kit wrong number 245, mismatched to the kit appearance and construction, and Trumpeter did the same mistake . Also with second number 271 Trumpeter follows CMK  and I am currently checking, if grey painting scheme for this loco number was right. Br 86 271 was manufactured also in Schichau-Werke factory, serial number 3306. Loco left the factory 9th of January 1937, in Frankfurt and Altenkirchen direction, after WWII used to service around Nuremberg and finaly the loco finished its life 11th of December 1968. That means its construction was also very different from the kit, which seems to be closer to some BR 86 loco manufactured before 1931, but then probably with wrong later cylinder. I will bring exact informations, when my research is completed. I am gonna build both kits (Trumpeter for early and CMK for late model) to find out the differences between them (if any), everything will be mentioned during my work.

Stavebnice dneska dorazila. Jak jsem zmínil na své homepage, je to kopie CMK resinového kitu realizovaného dříve. Jako CMK, použil i Trumpeter číslo 245, které vůbec neodpovídá konstrukčním prvkům a vzhledu lokomotivy použitým ve stavebnici. A Trumpeta klidně použil i číslo 271 nabídnuté dříve CMK pro šedý nátěr lokomotivy. Nyní se snažím zjistit, jakou barvu BR 86 271 měla. Tato lokomotiva byla také vyrobena v Schichau-Werke pod sériovým číslem 3306. Bránu výrobce opustila 9. ledna 1937 a začala sloužit v oblasti Frankfurtu, domovská stanice Altenkirchen, po válce jezdila v oblasti Norimberku a svou životní pouť ukončila 11. prosince 1968. Její datum výroby ovšem znamená, že se opět konstrukčně velmi lišila od lokomotivy ze stavebnice, jež spíš odpovídá některé z prvních vyrobených BR 86 někdy před rokem 1931, v tom případě ovšem s nesprávnými modernějšími cylindry. Přidám víc informací, jakmile dokončím své pátrání. Stejně budu stavět obě lokomotivy, Trumpetu jako starší a CMK jako novější typ, a během práce zmíním rozdíly mezi stavebnicemi, pokud nějaké najdu.

    

I have more than 800 shots taken just for my BR 86 build. I will follow BR 86 283, what can be seen in steam loco museum in Neuenmarkt, Germany, and I will also keep its grey painting, used by Orenstein and Koppel, manufacturer from Berlin. They also used improved, but still single body Tolkien-Knorr compressor instead of older Nielebock-Knorr one for their 4 locos (282-285) built between 25.10.1937 and 2.1. 1938. The cylinders were new construction, different from very first BR 86´s. BR 86 283 left the factory 3.11.1937 in grey color, but I am not sure yet about the others. The truth is that some BR 86 locos were painted in grey (water base paints used) mostly for propaganda and photographing purpose, and very soon they were repainted in regular black or black and red colors. Just very few of them were left in their unusual grey color for longer time, and two or three locos had painting in combination grey and black.

Nafotil jsem přes 800 fotek pro tuto stavbu, v níž budu následovat BR 86 283, jež je stále ke spatření v německém muzeu  parních lokomotiv v Neuenmarktu. Ponechám také původní šedou barvu, použitou výrobcem z Berlína, Orenstein und Koppel. Ti použili na jejich čtyřech osmdesát šestkách (282 - 285) vyrobených mezi 25.10.1937 a 2.1.1938 modernější, ale stále jen jednoválcový kompresor Tolkien-Knorr namísto starší  Nielebock-Knorr pumpy. Také mnoho dalších částí lokomotivy bylo vylepšeno a zmodernizováno podle nových technologických poznatků, uváděných postupně do praxe mezi roky 1931-1936, například přidán třícestný ventil a přesnější vodoznaky v kabině, dvojité pero pro hák, vychýlení  držáků běhounů bylo sníženo ze 110 na 100 mm, osy kol byly zesíleny, mnoho dalších inovací proběhlo v mazacím a elektrickém zařízení lokomotiv. BR 86 283 vyjela z továrny 3.11.1937 v šedé barvě (několik lokomotiv v průběhu výroby osmdesát šestek bylo natřeno šedou barvou na vodní bázi, většinou pro potřeby propagandy a fotografování, a skoro ve všech případech byly dotyčné stroje záhy přebarveny do obvyklé černé a řídčeji také černo červené kombinace, pouze několik málo strojů si podrželo šedý a ve dvou nebo třech případech šedo černý kabát po delší dobu.

Nyní jsem se přiblížil stavbě, ale zbývá vyřešit několik markantních problémů. První se týká rámu. Trumpetův rám je mnohem slabší, než by měl být, a síla stěny je naznačena jen ve spodní části tím směšným ohybem dovnitř. Také domky vypadají nepřirozeně a stejně tak osy, v porovnání s originálem. Na druhou stranu nutno dodat, že Trumpeta opravil délku lokomotivy, kterou CMK udělali o více než 5mm kratší (skoro 20cm u skutečného stroje), takže opravil, ale za cenu špatných rozměrů nyní hlavně v oblasti kabiny. To ovšem není tak markantní, takže Trumpeta má u mne malé bezvýznamné plus.... CMK rám má správnou tloušťku po celé ploše, ale použít zde nejde, právě kvůli chybějícím milimetrům. Takže to můžu nechat a spoléhat, že dolů stejně nebude moc vidět, anebo vyrobit celý rám znovu a správně.

  

I have done some checking here, but I am not sure where to start. First I have to say I was a bit wrong, when I said that Trumpeter made exact copy of CMK kit. Well, they did anyway, but at least they have fixed wrong length of the frame (CMK kit is over 5mm shorter than it suppose to be). Here the length is fixed, but that means all the proportions in cabin area are wrong now....
CMK frame parts have right thickness, but not Trumpeter. Their frame is very funny looking and too far from reality, here are pictures to compare Trumpeter, CMK and real thing. For me that means to leave it, because it is in hiden area anyway, or to scratch build whole frame.
And finally  I started building. First  the boiler halves glued together, and I tried to do small curving here and there, what should be looking more naturally, when polished and painted. The rings around the boiler were sanded to their right thickness and a pipe on the right side was sanded off.
 
 
 
 Then I worked on ash box. I made appearance of riveted metal panels and also indicated their lines.  Both upper part´s  edges  with wash holes are wrong in the kit, they are suppose to be rounded. I will make it right now, and then I will add missing wash holes ond the sides and also doors etc. on the lower part of the ash box.
 
 
 
 
Konečně jsem se pustil do stavby. Nejprve jsem slepil kotel a obrousil kroužky na správnější tloušťku trubku na pravé straně jsem odstranil. Potom jsem se zaměřil na popelník a skříňovou část kotle, naznačil spáry mezi plechy podle originálu a nýty na spodku, kde jsou plechy připevněny k popelníku. Rohy s výmyvkami jsou ve stavebnici podivně zkoseny, správně mají být oblé, také umístění výmyvek se bude muset upravit podle skutečnosti. Přidám chybějící výmyvky po obou stranách kotle a další části popelníku jež ve stavebnici také nejsou. Tady jsem už pomocí miliputu vytmelil a zaoblil rohy skříně, zítra začistím a navrtám otvory pro výmyvky. Pro ty vnější, které se trochu liší od výmyvek v kabině, jsem si už vyrobil master, který ovšem zaformuji, až toho bude víc.
 
 
  
 
 
Both corners on the boiler rounded with miliput. Tomorrow I will make the wash out holes. I have also made first master, this time for wash hole lids. I will make a mould, when more masters is ready for. Another small job done on the lower ash box,  a door added and few more plates. For the opposite side I have made quick resin casting.
 
  
 
 
 
 
Dal jsem do kupy dvířka k popelníku a a přidal zbytek plechů, pro zadní stranu jsem si nachystal rychlý resinový odlitek a chybějící úhelník. A tady je hotový popelník před surfem. Pokračoval jsem výmyvkami, vybrousil tvar a předvrtal otvory, kam později zasadím resinové vršky, z tenkého plastiku jsem si vyrobil nýtované proužky, jimiž jsem oblepil žlábky, a ve finále jsem zkompletoval popelník se skříňovým kotlem. Pro další výmyvky jsem navrtal otvory po stranách a olemoval lepty od Eduardu.
 
  
 
All the parts glued on the ash box, which is ready for surfacer now. Continued with upper part, I have shaped both wash holes areas, thin plastic sheet used for riveted welt, and everything put together, just the lid castings are to be added later. Whole thing is glued together, and  other wash holes drilled on the sides.  Here I have used Eduard PE´s for riveted welts.
 
   
 
Nádoby písečníků jsem opatřil nýty po obvodu, víčka budou plechová, přidám panty a zámky z leptů a madla.  Parojemy jsem onýtoval podél pat, opět přidám panty a zámky podle předlohy, spolu se zesílenými plechy pod armaturami.
    
 
I added rivets on the sandboxes and steam domes, I will make their lids from thin metal sheet, which I will use also for making the extra metal panels. For details I want to find spare PE´s. My next step is the cabin, what seems to be quiet hard task. Almost all details on the firewall are wrong, so I sanded them off and I am gonna rework them. I have marked things I have to start with, missing wash holes, changed riveting etc. The lower wash holes on the sides are placed  too down, so I have to fill them and move them to their right positions. Next pictures shows my progress on this part. Bases for the level indicators made and mounted on, the wash holes moved into their right position. There is a kind of sci-fi bunch of five funny sized readers in the kit instead of eight readers inside the real loco. I have kept just one of them, which can be used, the rest is scratch built already
and dry-fitted. Now I will continue with them.
 
  
 
Přidělal jsem základy pro stavoznaky a udělal několik dalších úprav. Ve stavebnici je podivný shluk pěti budíků, místo osmi správných, také jejich velikost a rozmístění je poněkud zvláštní. Jeden vyhovující jsem si ponechal, zbytek použil jako vycpávku pro vyrobené budíky, které nyní opatřím šroubením a později vytisknu číselníky. Jejich velikost a rozmístění nyní odpovídá reálu.
 
    
 
The front part of the cabin glued on, fitting was very bad and a lot of putty was needed. The same problem will happen again with the firewall, which is 2mm wider than boiler. Base for group of readers finished and all completed together.
 
    
 
 
Pokračoval jsem interiérem, nachystal si roury pro armatury a dal dohromady skoro celou konstrukci pro páku regulátoru. Až se poperu s třícestným ventilem, vše to zkompletuju, propojím a levý  přední kout kabiny bude hotový.
 
 
     
 
Continued with interior, I have scratch built some pipes and steam valve, also most on the crowbar regulator done. Now I will focus on the three way valve with all the pipes around, and the oil pump next to the right.
 
 
 
Další je na řadě celkem komplikovaný třícestný ventil v kombinaci s několika dalšími jednoduchými a všechny ty trubky kolem. A potom samozřejmě sousední olejové čerpadlo. Zatím jsem  zkompletoval ventil a nasucho slícoval. Během schnutí lepidel jsem dal dohromady skříňku.
 
 
 
Steam valve completed and dry fitted, I have also built a tool box.  Continued on the firewall, covers for level indicators added, all the wash holes are ready for their lids and wooden texture applied on the roof.
  
 
Now I glued front part of the firewall on the boiler, earlier mentioned bad fitting had to be fixed with putty and sanded. I will check and resand it after surfacer again. Parts of the coal container glued together, I have sanded off wiring and other details, because they need to be reworked. Also all oval windows will need extra work and changes, so far I have sanded off parts of them. Inside walls filled, sanded and a bit changed.  Two small side boxes on BR86 283 are various and different from the kit ones, I will use their bases and make new lids. The box at the front of the coal box  is not bad, just some extra details to  be added.
   
      
Osadil jsem čelo topeniště a pomocí tmelu a smirku zhruba vyrovnal víc než 2mm rozměrový rozdíl. Po surfu to přebrousím a případně opravím, co bude třeba. Slepil jsem dohromady hlavní díly tendru a obrousil detaily od výrobce, protože vše se musí udělat znovu. Oválná okna budou vyžadovat dost úprav. Také vnitřní stěny kabiny jsem lehce upravil. BR86 283 má dvě různé boční skříňky značně rozdílné i od těch ve stavebnici, proto použiju jen jejich části a vyrobím nová dvířka. Zato skříň na čele tendru je v pohodě a přidám pouze detaily podle originálu. Dneska jsem strávil pár hodin úpravou koleček do kabiny a na několik dalších míst. Ve stavebnici jsou čtyřpaprsková kolečka, já bohužel potřebuju jen se třemi paprsky, proto jsem z jednoho původního vysochal obruč, z druhého náboj a z dalšího paprsky, vše jsem začistil, slícoval a slepil. Nyní je kolečko připraveno na nástřik surfu, opravení případných vad na kráse a ve finále ho zaformuju a odleju si potřebný počet koleček z resinu.
     
Small wheel from the kit reworked to the needed one. I will apply surfacer now, resand and polish it and finally I will make a mould to cast needed amount of the wheels. Now the wheel in surfacer ready for making the mould together with some other small parts. Small progress on tender done as well, surfacer painted and another coat will be applied when everything is resanded and polished. Some small details will be added after that and these areas will be ready for paint.
   
Dal jsem do surfu několik malých věcí a připravím si formičku, taky jsem stříkl surfacerem skříňky, abych je mohl přebrousit a přeleštit, než přidám kličky, které bych jinak zase očesal. Potom zopakuju surf a připravím povrch těchto částí pro barvu. Taky jsem dal do kupy ochoz na tendr, který není u mé lokotky celokovový, nýbrž má prkna, a opět jsem vyrobil nějakou drobotinu, jednak páky na stavoznaky a jednak držáky na hřídele koleček v kabině, které by měly mít kulové hlavy a šestihran k nastavení výšky. Odleju si je všechny delší a při kompletaci upravím na správnou výšku.
    
 
I got ready platform for the tender, which is not metal, but  wooden one  in my case, and I finished other masters for small parts, this time level indicator levers and holders for all handwheel rods. They will be cast in two parts and their high will be set during assembly. Continued with interior. I have done some drawings, which my friend modeller will turn into PE parts - that is actually his small business. He has done some number plates for my loco already and now he is working on window frames for me. Meanwhile I made a base from clear plastic, set up guide rails and small wheels. These windows close to the doors are missing in the kit anyway.  Locks and drawing bars will be added as well, and the frames. Finally all around will be painted in black. Next task is steam generator for power supply. I will use one from the kit, with some extra work I should get good result.
 
   
 
Pokračoval jsem interiérem. Kamarád modelář mi udělá lepty na rámy oken, prozatím jsem si vyrobil základ z průhlednéhp plastiku, přidal vodící lišty a kolečka, ještě přibyde klička a madlo a nakonec zmíněné rámy. Vše kolem se stříkne černou podle předlohy. Pro parní generátor použiju ten ze stavebnice, po nějakých úpravách by měl vypadat celkem slušně. Dnes jsem se dal do lití malých dílů, výsledek je skvělý, fotky ale nic moc při té velikosti. Zde jsou zesílená kolečka ventilů, třícestný ventil, kolečka k regulátorům a páčka k uzavírání různých skříněk. Vše začistím najednou později.
 
   
First castings obtained, valve and regulator hand wheels in scale proportions, three way valve and other small parts. Very thin membrane can be removed easily, so there is not really much to clean here. The steam generator is almost finished and ready for surfacer and polish, then I will make moulds once again, because this kind of generator fits for most steam locos from WWII era, BR 86 is just one of many others equipped with it.
  
 
Tady už je téměř hotový parní generátor, po surfu opravím, přeleším a zaformuju, protože tenhle typ se používal běžně na většině německých parních lokomotiv od předválečných let ještě dlouho po válce. Stejně tak jsem si nachystal trošku zjednodušenou krabici a zástrčku k připojení světel, kde ještě trochu stáhnu válcový konec zástrčky,  a nakonec jsem přidal pár drobností na zadní stěně tendru.
 
    
 
I got ready a bit simplified socket and plug for the lights (according to the pictures, I will have to reduce  diameter of the  round end, some things are not perceptible without many times zoomed picture  ) and more details added on the back part of the tender. Now I was gonna build compressor, but I found out, that one in the kit cannot be used at all. That was suppose to be older Nielebock-Knorr model in use before 1934, very simplified. CMK had this parts in resin made even better than Trumpy.  BR 86 283 has improved Tolkien-Knorr compressor, which I will follow. Upper part should be scratch built easily, to make up the cylinders I will use PE parts, just ordered from my supplier. I will return here, once they done for me.
 
   
    
 
Chtěl jsem se pustit do stavby kompresoru, po bližším ohledání jsem však zjistil, že ho budu muset udělat celý znovu. Ve stavebnici je velice zjednodušený starší typ Nielebock-Knorr používaný před rokem 1934 Tady se Trumpeta moc nepředvedl, I CMK kompresor v resinu vypadal líp. Na BR 86 283 byl namontovaný už novější typ jednoválcového Tolkien-Knorr kompresoru, který se pokusím následovat. Horní část bude celkem snadná věc, pro těla válců jsem si objednal PE plechy a vrátím se k nim později. A tak jsem obrátil svou pozornost na konstrukci běhounů. Zde bude stačit přidat nějaké detaily a s několika různými úpravami bych se měl přiblížit originálu.
 
  

 
So something else chosen instead, the free axles. Here I can use kit parts, with some small adds and changes I should get good result.  Here some details added and  spring holders are changed. There are holders for two rods at the front of the free axle frame, verticaly mounted  in the kit have to be reworked to their horizontal position. I did small job on the rods, now they will be filled and a pin slots will be drilled through. For their holders I will use spare PE with holes drilled for the pins. Then I will add oilers and needed fitting to connect lubricating system later.
  
Přidal jsem pár detailů a upravil závěsy pružin. Ve stavebnici jsou držáky podvozků pro běhouny k ukotvení ve svislé poloze, upravil jsem tedy vlastní držáky obroušením, spáry na koncích vytmelím a vyfrézuji průchozí drážky na čepy. K ukotvení použiju  plechy ze zbytků, do nich přijdou čepy. Ještě zbývá přidat maznice ve spodní části podvozků a přípojky, do nichž později přivedu mazací trubky. Upravil jsem žebříky podle předlohy a připevnil na tendr.
 
  
 
 
Reworked ladders mounted on the tender. Buffer beams  modified and some rivets and screw heads added. Additional work will be required on the other parts here.
 
Přidal jsem nýtování a šrouby na oba čelníky, také ostatní části tady budou potřebovat úpravy. Rozpracoval jsem konstrukci střešní nástavby. Dále jsem přidal klapky zohýbané podle předlohy k lepšímu zachytávání vzduchu, a nakonec vlastní stříšku. Pokračovat budu ovládacími táhly a pákami uvnitř.
 
 
      
Now some work on the roof for change. Too thick parts from the kit replaced, levers and rods to manipulate vents will be added inside.  And here mentioned parts added.
  
Continued from below this time, I have to rework all the wheels. The small whells in the kit were also used on BR 86 locos, but for my build I need wheels with 7 spokes only, and  bigger wheel hub, also flange is slightly different. I will make moulds for all of them. Here I have done a master for 3 spokes, I will get ready hub and flange soon, then I will complete whole wheel for casting. The big wheels in the kit are simplified and wrong. First and fourth wheels could be used after some work on them, second and third have too small weights balances in the kit. I will rather make new wheels for my build, that seems to be easier. I started with largest weight balance wheel, I have removed some sharp edges and fixed the hub, small weights added between spokes where they are suppose to be. They are also various in size and different on the left and right side, what can be seen in the picture. This base will be used together with a flange, what I am gonna scratchbuild next, to get a master for casting.
 
 
 
Protože nemohu dělat s barvami bez denního světla, pozastavil jsem práce na diu tento týden a po večerech začal makat na kolech pro lokotku. Kola běhounů ze stavebnice nejsou nejhorší, ale pro můj model potřebuju jen sedmipaprsková a s větším nábojem, také obruč je trochu jiná. Prozatím zaformuju paprsky a vše pak dám dohromady s vyrobeným nábojem a obručí, abych získal master a posléze formu na správná kola. Velká kola ve stavebnici jsou úplně špatná, náboj neodpovídá skutečnosti, stejně tak velikosti závaží, vše je navíc úplně zjednodušeno. Začal jsem hnacím kolem. Opravil jsem původní kuželový obvod náboje do rádiusu  a přilepil zpátky paprsky, což mi přišlo jednodušší, než to celé dělat znovu, později jsem to vybrousil a výsledek není nejhorší.  Přední stranu upravím později. Zde je několik malých výztuží, na fotce je dobře vidět, že vlevo od hnacího čepu jsou trochu větší než vpravo. Ty jsem přidal a vybrousil. Nyní vyrobím novou obruč se správně velkým závažím a celek zkompletuji dohromady pro výrobu formy na správné hnací kolo.
 
    
 
Současně jsem se pustil do prací na domcích s ložisky, které jsou ve stavebnici jednak zjednodušené, a jednak zkosené zdola nahoru, místo odshora dolů. Vzhledem k tomu, že celý rám je tenký a místy neodpovídající skutečnosti, moje BR 86 dostane nový rám a správné domky s ložisky i osami.
 
 
 
Pro výrobu brzd jsem si připravil nákresy Knorr armatur a začal pracovat na masterech pro výrobu formy. Netřeba zmiňovat, že tyto věci ve stavebnici úplně chybí.
 
 
 
 
Waiting for supply needed to finish the wheels, I stated my work on the frame and bearings. I will make a new frame for my BR 86, because that one from the kit is not thick enough, and it is also partly wrong. All the bearings and axles have to be made up as well, as they are kinda sci-fi in the kit. I got ready drawings for my work on BR 86 Knorr brakes, which are missing at all. I will make masters once again to get moulds and resin ones. Here after two evenings, train brake regulator finished. I will just stick together the parts of the lever, whole thing will be obtained in three castings, which will make together this nice piece of hardware. And here finished lever and two part master for locomotive brake. I will continue with other small valves in the cabin and a grease pump, which is high pressure oil pump Bosch.
 
     
Zhruba jsem dokončil mastery pro vlakovou a lokomotivní brzdu, zbývá dát je do surfu a přebrousit. Pokračovat budu dalšími drobnými armaturami v kabině a mazacím lisem, což je vysokotlaká olejová pumpa, výrobce Bosch, jak jsem zjistil včera. Tady už mám připravené schéma k výrobě:
A tady už je základ pumpy, tělo s hlavou filtru a víkem, kolem kterého jsou regulátory množství dodávaného maziva v závislosti na spotřebě toho kterého zařízení lokomotivy. 10 injektorů přidám nyní na víko lisu a nakonec dodělám hnací mechanizmus a držák pro upevnění. Vedle je ještě téčko, páčka bude zvlášť kvůli zaformování. Na dalších dvou fotkách už je dokončený mazací lis a odděleně kvůli výrobě formy přední regulátor a postranní hnací mechanizmus.
   
High pressure oil pump Bosch finished, valve and drive rod are kept on the side, because of making the mould. I will just paint surfacer coat over it and light polish then. A few more small valves left to be made, larger and small boxes at the back of the cabin, hand brake and electric equipment - that shloud be almost all for the interior. Another small valve and the hand brake finished. And more done inside, another lever and both boxes. The last ones are already mounted in position, hand brake just dry fitted. I will have to make the coaling hole wider and its doors have to be reworked.
   
Přibylo několik drobných věcí do kabiny, dokončil jsem ruční brzdu a obě skříňky na tendrovou stěnu lokomotivy, vše nasucho osadil. Na větší skříni ještě přibydou kličky. Zauhlovací otvor je potřeba zvětšit a upravit, jednodílná dvířka ze stavebnice nahradím novými podle předlohy. Tady už jsou hotová dvířka a zaoblil jsem horní část stupaček na stranách tendru. Ještě přidám tenký lemovací pásek v horních částech. Někdy je nutné najít kompromis mezi fotkami skutečné lokomotivy a referencemi ve výtečné knize o BR 86, plné fotek a nákresů. Kniha vychází z původních výrobních výkresů lokomotiv, kdežto mé fotky jsou z lokomotivy z muzea, kde některé díly mohly být časem pozměněny a upraveny. Například ruční brzda ne fotce výš je namontována ke stěně tendru téměř nad zemí, zatímco dobové výkresy ji ukazují v pozici, kterou jsem zvolil já na obrázku s nasucho osazenou brzdou. Ostatně celá kabina je ve stavebnici delší, než by měla být, jak už jsem zmínil dřív, Trumpeter opravil špatnou délku CMK stavebnice, ovšem nezkorigoval ostatní rozměry lokotky a celé se to podepsalo na rozměrech kabiny, širší dveře, okna atd. Udělat to správně by znamenalo v podstatě postavit celou lokomotivu znovu. Dál jsem zbastlil elektrickou krabici do kabiny. Malé rozdíly mezi jednotlivými vypínači vyladím po surfu, kdy to bude lépe viditelné, celá věcička je 6mm dlouhá a drobné nedostatky nejsou pouhým okem viditelné ani ted´. Tím jsou všechny části pro vnitřek hotovy a připraveny k zaformování. Jakmile získám odlitky, pustím se do kompletace a dokončení interiéru. Mezitím budou hotové i lepty, které jsem si nechal dělat, hlavně vingle do koutů a rámy na okna, plus nějaké další drobnosti. Nějaké chybějící páčky a ventily dodělám během stavby.
  
Here finished coaling area with new doors. I have also rounded upper parts of the step bars on the tender, just tiny welts will be added there. And the last thing before making moulds is an electric box. To tune up switches, I have to apply surfacer coat first. Whole thing is just 6mm long and small differencies are noticable only in zoomed  picture. I will continue on the interior, when castings come out. By then I should also get some PE´s, which I had designed a couple months ago, mostly angles for the corners, window frames etc. And below I have started work on the axle bearings. First a  base for the main part with slot wedge. Then I will add bearings on both sides, spring holder, tension screw and finaly securing clamps. Following pictures show mounted bearings on both sides, lower conical half in last picture is actually a part of the wheel hub, which I have added rather here, because of easier assembly. Also spring holder and tension screw are glued on.
    
Práce na ložiskovém domku je téměř hotová, nejprve základ a klín s lyžinami, poté jsem přidal kruhové části, které byla celkem pakárna vyrobit, a nakonec držák pera a šroub klínu. Třmenové zarážky udělám později při montáži domků do rámu. Na vnější část jsem také přidal kuželový půlkruhový dílek, což je vlastně už část náboje kola, takhle to značně ulehčí následnou montáž a vyrovnání kol. A tady už jsem začal s výrobou běhounů. Zde bylo několik odlišných varient co do rozměrů a počtu paprsků, v tomto případě se držím předlohy a potřebuju kolo se sedmi paprsky. Nejprve jsem vytočil náboj, vyměřil a zafrézoval drážky, poté usadil náboj na podložku s vyznačenými paprsky kvůli dodržení přesných úhlů a nakonec vlepil paprsky. Použil jsem vteřinové lepidlo, abych mohl přebytky kolem pat paprsků pěkně vybrousit a zaoblit. Pak se pustím do obruče.
    
For my loco I need spoked wheel with 7 spokes and also slightly different in proportions from the kit ones. First I turned a hub and made 7 slots around. Then I put it on a board with exact drawing to get very same agles. Then the spokes were glued in slots, used Loctite superglue, which can be sanded easily to get smooth radius later. And here I turned the ring and glued all together. Of course, some little corrections and cleaning will be necessary after surfacer coat. Picture below shows finished wheel in surfacer coat, ready for making the mould. First four castings will be checked again, polished and then used to make multiple mould. Also the other parts are  ready to go. And three other shots show some PE I had designed for my build some time ago, and they were finally made up by my friend modeller. Many rounded parts will be used to make a master for Tolkien Knorr compressor, the other are to be used in the cabin or for detailing grease boxes etc. And the rest are various number plates, manufacturer´s names etc. And here finished PE base for both air parts of the compressor. Now I will make a mould and get exact resin castings. Other details will be mounted on them, and the steam part of the compressor with steering and lubrication on the top. Then all the parts will make final mould for Tolkien-Knorr compressor, commonly used on many various German locos after 1934 year.
     

Dokončil jsem většinu rozdělaných drobností, nastříkal surfacerem a připravil k zaformování. Z Čech jsem si přivezl hotové lepty, část z nich je určena k výrobě vzduchové části kompresoru. Vytvořené válce zaformuji a získané odlitky poslouží k dalším úpravám a osazení detailů, celé to pak připojím k parní části kompresoru, do níž se pustím zítra, ovládací a mazací díly přijdou poté na vršek a hotový kompresor typu Tolkien-Knorr nakonec opět zaformuju, abych získal finální kompresor, který byl běžně k vidění na různých typech lokomotiv 30. a 40. let.
 
 
Tělo parní části je zhruba hotové, ještě chybí šroubení na přírubách a nějaké drobnosti, také odkalovač čeká jen na šroubení a patky, z mazacího ústrojí na vrchu mám zatím jen hrubý základ boxu, jednotlivé maznice odleju, stejné jsou i na vodní pumpě. Celý kompresor bude složen ze zhruba 150 dílů, když nepočítám PE kroužky na válce vzduchové části a armatury po stranách. Na dalších fotkách už je zkompletovaný parní část po surfu, jen ještě začistím před výrobou formy. Také mazací skříňka je hotové, chybějící mazací konektory v zadní části přijdou odlít zvlášť.
 
   
     
Some progress made on steam part of the compressor, many details still to be added here and on the mud trap as well. Whole thing will contain about 150 parts (excluding PE´s used for air part and armatures on the sides). Today continued with detailing. The steam part finished in surfacer coat, some additional cleaning and polish will be necessary before making the mould. Also grease equipment is finished, the nozzles at the back will be cast separately. Before a mould for the air part of the compressor is ready, I can start Tolkien-Knorr water feeding pump. This is gonna be quiet hard nut to crack.
 
  
 
For the start, I got some basic parts, long float barrel, pump cylinder, and Tolkien control unit, which I´ll be working with now. And here a few pictures from my last night progress on control unit. Continued on the control unit, which is finished, just some lifting to be done, when surfacer is applied. Also grease mechanism box is ready for surfacer coat. And another bit done tonight, the pump cylinder.The float cylinder finished as well.
        
 
Pokračoval jsem výrobou Tolkien-Knorr napájecí pumpy. Nejprve jsem si nachystal nějaké polotovary z plastu, poté se dal do Tolkien ovládací jednotky, přidal mazací mechanizmus, vlastní válec a trubici plováku. Ve finále jsem se pustil do nejsložitější spodní části pumpy. Postup je zachycen na dalších fotkách níž, nakonec jsem to celé nasucho poskládal dohromady a přidal pro srovnání obrázek pumpy ze stavebnice. Samozřejmě je to vše stále ještě ve stádiu polotovaru, zítra vše hodím do surfu a dám se do posledních úprav, broušení a leštění. Na posledních fotkách je to už skoro dokončené
 
   
    
 
Continued on tricky lower part, the main work is done and there will be lots of cleaning and polishing later on. I tried to stick all the parts together and everything seems to fit just great. Trumpeter´s pump added to compare. Tomorrow I will bring pictures of finished master. Last pictures show finished parts of the pump. Just very small progress today, because I was kinda busy last couple of days, making some moulds for wheel bases. Anyway, I have finished another part for the compressor and all the tricky pipes and flanges to connect it later. Yesterday I got ready some moulds, the compressor body, a few small parts, which I need to duplicate, and also base for all the wheels. Then I started other parts for compressor.
 
 
 
            
 
Pustil jsem se do částí kompresoru a mezitím nachystal formy na nějakou drobotinu, válce kompresoru a základ s nábojem a paprsky pro všechna čtyři kola. Většinu dne jsem strávil výrobou odlitků, tak jen pár fotek ještě nezačištěných věcí. Otřepy jsou většinou žádné nebo nepatrné, které lze snadno seškrábnout skalpelem. Na dalších fotkách už začištěný náboj s paprsky a válce kompresoru připravené na další úpravy. Celkem komplikovaná byla výroba obruče pro hnací a hnaná kola, ale podařilo se a nyní jen vyrobím formu a získané odlitky budu kompletovat s dříve nalitými náboji s paprsky. Taky jsem udělal dvojitou formu na kola běhounů a několik dalších drobných hromadných forem na různé ventily, kolečka a příruby. Nakonec jsem zaformoval obruč pro výrobu kol a díly pro Tolkien-Knorr napájecí pumpu, vylepšená spřáhla a několik dalších věcí.
 
     
 
A few last days I was working on the moulds and got some castings already. I have also finished ring-master  for drive wheels, I will make a mould and the castings will be used to complete all the wheels. A mould for the wheel rings is finished, and moulds for water feeding pump, couplings and some other parts as well. Back in building at last, I have finished (actually for another purpose, but the hose and connector will be used for my loco as well)connector with air hose, and castings for the drive wheel are ready to complete whole things. More tomorrow. I got stuck for a few hours on special coupler for my next build, but its finished now and I have also done small progress on my BR 86 build. The wheel parts are ready to be completed and tonight I will bring fresh pictures of finished compressor.
 
       
 
Strávil jsem několik dnů prací na jiném projektu, k němuž patří i spřáhlo a hadice s konektory na fotkách výš. Zpátky k lokotce, dokončil jsem zhruba mastery pro Tolkien-Knorr kompresor, které po opětovném začištění a surfu zaformuju, a nyní se pustím do výroby masterů spřažených kol. A večer jsem naměřil a vyrobil tři velikosti závaží, která jsem vlepil do obručí. Zítra opatřím vnitřní obruče drážkami, do nich přijdou zapustit jednotlivé paprsky, vše vycentruju, slepím, vytmelím a nakonec vybrousím.
 
    
 
Tolkien-Knorr compressor is finished and after some cleaning and another surfacer coat all the parts will be ready to make moulds. Three different size weights made up and glued in wheel rings. Tomorrow I will get slots needed to fit hubs with spokes. And here rings got their slots and one wheel put together. Now All the wheels glued together, my next step will be mostly about sanding and polishing them. Surfacer coat shows exactly any single spot needed to be filled, fixed or corrected. Continued on the wheels, main sanding finished, another surfacer coat applied and now I will do very gentle sanding in areas, where spokes are connected to the rings, then I will shape the curves. In between I got first castings for Tolkien-Knorr water feeding pump, the results are just perfect. Also castings for couplers went well.
 
 
 
 
Pokračuju s koly, která jsem už zkompletoval a většina práce se nyní točí kolem broušení a ladění. Na prvním kole už jsem dokonce vybrousil výztuhy na vnitřku obruče a v podstatě chybí jen přidat výztuhy v oblasti závaží. To bych měl zvládnou v příštích dnech, zároveň jsem z prvních odlitků začal kompletovat napájecí pumpu, kterou taky co nejdřív dokončím a nabarvím, a rozdělané už mám i odlitky na kompresor.
 
     
 
Reinforcements shaped on first wheel, just a few more to be added in weight area. I started building the water feeding pump from first castings I got, I will finish and paint it soon. Also first castings for the compressor obtained just a couple minutes ago. Also first castings of the compressor cylinders obtained. And just a picture from my busy casting seance
Not much done this time, just some pieces glued in the wheel to shape reinforcements in my next step.
Now I have spent last week working on another project, there is a group of modellers working on group BR52 project in 1/25 scale, guys building each the same Polish paper loco, which is quiet good looking stuff anyway, and I was pretty shocked, what can be built from paper, and these guys asked me for come additional detail castings, so I am now making 7 sets of special parts. Here is a link, it is simply very interesting and amazing "paper work", what they do: 1/25 group BR52 build
These are mostly parts used on post war locos, usually in Czechoslovakia that time. Like mentioned before, they come up in 1/25 scale and I feel that makes me more tempted to build some loco in 1/16 one day. In short there are steam generator, brake valves, three way valve, injectors and servo, all almost finished and ready to make the moulds after surfacer coat and some sanding, polishing and so on. In next two days, I should be back on my build.
 
      
 
Tady jsem se na pár dnů trhnul od své stavby a dávám dohromady sadu odlitků pro skupinovou stavbu lokomotiv vycházejících z německé BR52 na slovenském fóru, chlapi staví v 1/25 papírové modely, a já nestačím zírat, jak skvěle to vypadá. Tady je link, vřele doporučuju:  1/25 BR52 paralelka
A tady už jsem zpátky na své stavbě, kola jsou vybroušená včetně výztuh na závažích, po posledním surfu jen přečistím a zaformuju, z odlitků jsem začal kompletovat Tolkien-Knorr kompresor i pumpu a taky jsem dokončil formu pro výbavu interiéru, vesměs ventily, a armatury brzd.
 
  
 
Finished wheels with all their reinforcements shaped are ready for last surfacer coat and polish, then the moulds will be made.  Tolkien-Knorr compressor and pump almost built up from castings will get surfacer coat and final paint soon. Also a mould for interior finished, high pressure steam pump and all the parts for loco and train brakes. And here pump and compressor built and ready for surfacer coat and painting tomorrow.
 
      
 
Zkompletoval jsem pumpu a kompresor s doplňky, zítra vše dám do surfu a barvy. A níž už v surfu a naleštěno pro barvu.
 
    
 
Primed and polished, ready for paint. First set of castings for the interior obtained, now I am making mould for another one and also for all the drive wheels. And here completed parts for brake valves, ready for primer and painting. Some other castings obtained,  box with switches and fuses for the cab, and steam generator for electric supply. Smal socket boxes with plugs will be used for headlights of the loco. And the rest ot the parts for the interior, other valves and mainly high pressure oil pump Bosch to supply lubrication of any working part of the loco. Moulds for the wheels are finished and first castings should be ready soon. Yesterday I started with the interior and immediatelly I found out there were some pieces still missing, forgoten somehow. So I got them ready, cabin light, another electric box and couple of valves. Two smaller ones to go, tachometer and finally two other electric boxes for lights have to be built.
 
      
  
 
 
První  odlitky částí brzdičů a dalšího vybavení kabiny. Elektrická krabice s vypínači, parní dynamo pro výrobu elektřiny a krabičky se zástrčkami k připojení světlometů lokotky. A konečně nějaké další ventily a díly do kabiny a hlavně vysokotlaký mazací lis Bosch, který zajišťuje přísun oleje ke všem pracovním dílům lokomotivy. Taky formy  na kola jsou dokončené a první odlitky budou co nejdřív. Včera jsem zjistil, že mi pořád ještě chybí některé věci do kabiny, a tak jsem vytvořil stropní světlo, další elektrickou krabici na strop, několik dalších ventilů, a až dneska přidám další dva menší, dvě další krabice k připojení světel a tachometr, mělo by to být zhruba vše pro interiér. Níž jsou už nachystané mastery pro elektrické krabice, jichž je na celé lokomotivě pěkných pár kusů, a taky zbylý ventil do kabiny. Na krabici jsem použil kombinaci plastu s PE, což mi umožní získat velice pěkné odlitky. Poslední zbývá tachometr, potom se pustím do kompletace interiéru a barvy. Tachometr už je hotový a všechny kousky připravené na surf, přebroušení a zaformování.
 
    
 
Master for an electric box made in combination of plastic and PE, that should bring very nice castings, as there are many of these boxes on the loco. Also valve is done and just the tachometer left for today. Then I will assembly the interior and get it painted. And here tachometer finished and everything ready for surfacer coat, polish and to make a mould.
 
 
 
 
Back in building, I got ready my parts started earlier, and glued a few PE strips with rivet heads on inner roof. The opposite strips mounted on front and rear walls, and they should look like flange angle, once the roof is fixed on its place. Now I will complete adds for the cab and get some of  them painted before assembly. Some parts in surfacer coat and cleaned up, ready for paint. The last castings for the interior obtained.
 
       
 
Nachystal jsem si části zkompletované dřív a pustil jsem se opět do kabiny, pro začátek jsem nalepil nýtované plechy na vnitřní střechu a protilehlé strany rohových úhelníků na předek a zadek. Po osazení střechy později to vytvoří výtečnou imitaci úhelníků. Nyní postupně zkompletuju ostatní díly pro kabinu a začnu je přidávat, mezitím začnu i s barvou, protože některé věci chci kompletovat už v barvě. Nalil jsem poslední doplňky pro kabinu, níž už jsou brzdiče a pumpa v barvě. Pustil jsem se taky do vnitřní střechy, stříkl kovové části a aplikoval černý wash na dřevěné, aby se to pěkně vsáklo. Až to pořádně proschne, přebrousím nyní "chlupaté" dřevo a lehce přelakuju, potom přidám zbytek vybavení, elektrickou krabici na strop, světlo a pár trubek na kabely. Potom jsem se pustil do řezání forem na kola, metodu náčelníka Hbitého nože doporučil Ondra Nadrchal a v podstatě jde o to, že na odlitku nezůstane žádná dělící rovina a mraky broušení, nepatrné blanky lze snadno odstranit v zadní části kola, kde to není vůbec vidět. Dostal jsem do barvy pár dalších detailů do kabiny a na strop a několik drobností přibylo i na topeništi. A dál nachystaná elektrotrubka na vnitřní střeše, což je vlastně poslední věc v téhle části, kterou už pak jen napatinuju. První odlitky kol vylezly na světlo, docela ujdou, hlavně díky Ondrovi minimální čištění. Po malých opravách a surfu poslouží k výrobě konečné formy.
 
          
 
Painting started, brake regulators and high pressure steam injector in paint coat. Metal parts of the inner roof painted and dark wash applied on the wood. Later I will sand and polish woods and light varnish coat will be added, and finally electric box, light and some wiring will follow. I also cut first mould, way used might seem to be strange and difficult, but developed by my friend modeller Ondrej it is very handy, because I wont get any mould joint which always brings lots of cleaning and sanding. There might be some tiny membranes at back unvisible area, but they can be cleaned easily. A couple of things painted for interior and some other added on the firewall. And then electric pipe dry-fitted on the inner roof, after assembly and painting this part of my build will be ready for weathering. Also first wheel castings came along, not much cleaning will be required. Continued with the cab details, a valve, brake valves holder and speedmeter assembled on the wall, adjustment device body and some other details added on the firewall. More  parts added, mostly pipes, wash hole covers etc. Now I am working on the top of the firewall and very slowly getting to the left. Electric boxes added, rods for regulating valves and some others. Surfacer coat applied before next work, I will prepare the interior for painting before more details are added. I also got the last wheel castings today. Black base coat applied, now I can get back to detailing. I have ready the readers as well, and they are painted in black base too. For their dials I will print some decals later. Wood used for the floor, after weathering later that should look very good. And here drawings designed to print the decals for dials, what I will do tomorrow.
 
       
 
 
Pokračoval jsem s detaily kabiny, ventil, rameno k upevnění brzdičů a tachometr na boční stěně lokomotivy, další po straně topeniště. Už jsem se pustil i do horní části topeniště a pomalu se sunu k levé straně kabiny. Hotovou část jsem dal do surfu a připravím povrch pro barvu, než začnu přidávat další detaily. Taky jsem dneska nalil poslední formu na kola, takže už mám všechna potřebná. Kabina dostala černý základ, protože později, až přidám další díly dovnitř, barvení některých částí by bylo velice problematické. Pak to přestříknu, jak to bude možné, a další úpravy budou hlavně o tónování černé a aplikaci filtrů. Taky jsem si nachystal podklady pro tisk obtisků na číselníky budíků. Další regulátor jsem osadil na levou boční stěnu a pokračoval upevněním vysokotlaké olejové pumpy Bosch. Trubky jsem nakonec vyrobil z 0,3 plastové tyčky, což se ukázalo jako nejschůdnější cesta. Další příchytka bude u přední stěny kabiny, venku se pak trubičky rozdělují a směřují k jednotlivým mazaným částem. Další přijdou na řadu armatury v levé přední části kabiny. Pro správné zapojení všeho se podržím výtečné německé publikace Die Dampflokomotive- Technik und Funktion. Dneska jsem přidal rámy na oválná přední okna a pokračoval doplňováním interiéru. A nějaké další drobnosti, třícestný ventil s rozdvojkami, vše zapojeno, pár dalších trubek, pedály k ovládání klapek popelníku a nachystal jsem si i plech pod dvířka topeniště. Zde chybí už jen táhlo k pohonu mazací pumpy, a pak samozřejmě všechny páky kohoutů a kolečka ventilů, které připevním až po barvení.
 
         
 
Another valve added on the left wall and then I started with high pressure oil pump Bosch assembly. 0,3mm plastic rod used  for pipes. They will lead together to the front wall, and outside the cab  they will separate to their working spots. My next step are other armatures in left front corner of the cab. To get everything right I will use great German books "Die Dampflokomotive-Technik und Funktion" for references. Oval window frames added, and boiler feeding pump on its place. A couple of smaller parts around it and lots of pipes nearby, that is my next task. And here my work in left corner is almost done. Levers and hand wheels will be added later after painting. The only thing to be added here is driving rod for the oil pump. I have assembled both foot pedals to manipulate the ash bunker flaps and ready metal sheet below the firewall door.
Another black paint coat applied on the firewall and the inner tender got black base as well. This is still faraway from finish anyway. Dry-fit checked, everything seems to be all right. Once again, more parts to be added. Small work done on the right side. Now I will get ready all the levers, hand wheels etc, to finish the firewall. The side walls primed. And here all the small things for the cab ready for surfacer and painting. I have also some wheels primed already a they will be painted soon as well. Window frames added on the tender side, small stuff primed and ready for painting after some necessary polish. First things painted, but I could not get any better pictures, small wheels are just 2,4mm in diameter, bigger ones 4mm.
 
           
 
Přestříkal jsem topeniště a aplikoval první černý nástřik na vnitřní stěnu tendru. Pár maličkostí přibylo na pravé straně od topeniště a boční stěny jsem dal do surfu. Nyní si nachystám všechna kolečka, páky atd. Začal jsem dávat kola do surfu a postupně nachystal potřebnou drobotinu do kabiny. Všechno by to mělo být v barvě v nejbližších dnech. Osadil jsem vnitřní rámy oken na tendrové straně a nastříkal nějaká kolečka apod. Fotky nejsou nic moc, kolečka mají jen 2,4 a 4mm v průměru.
Protože čekám na leštící špičky a novou trysku na pistoli, kterou jsem před pár dny ukroutil při čištění - měla už něco za sebou, takže jsem se ani nedivil - začal jsem si chystat podklady pro další práci, kde se přemístím na horní část kotle. Ve stavebnici není jediná armatura, která by se dala použít, takže budu muset všechno udělat sám.
 
 
 
 
 
 
 
Waiting for some supplies for my next work, like polishing silicone tips for my micro drill or new nozzle for my airbrush, I have started getting ready references for armatures on the top of the boiler. There is nothing in the kit I could use, everything has to be done myself. Many different valves, steam regulators,  sand supply parts etc.
I have got ready some small parts for the others, and last night I almost finished a sand valve. That still need to be polished (hope my supplies are here today), then I will make a mould to get more bits. 4 of them will be glued together to get whole thing and make final mould for the sand valves. They are actually provided in the kit in 4 piece sets (first picture), but they look ... (lost in translation) Some parts for armatures done, I will make a mould once again, because many of them can be used for others valves. Also all parts for first steam whistle are finished. Next one is a boiler feeding valve. Nearly there, parts are ready to make a mould for multiple items, which I will complete, when I get all the pieces needed.  The hub is finished, and very last part for the top is a safety valve, kinda complicated thing anyway, which I hope to finish tonight. The safety valve finished, tomorrow I will stick the moulds. And today my moulds are ready, and I can get all the castings needed to complete everything for the top of the boiler and get final moulds then.
 
          
 
Pustil jsem se do dílů pro armatury kotle. První byl ventil písečníku, který ještě potřebuje nablýskat a pak zaformovat, abych ze získaných odlitků sestavil čtyřdílné komplety. Poté jsem pokračoval s různými díly, které opět zaformuji a odlitky použiju pro kompletaci celků, protože hodně kousků anebo jejich částí, jako jsou příruby, kulové ventily atd., je stejných a to ušetří plno práce. Taky díly pro první píšťalu jsou v kupě, pro druhou budu moct použít tu ze stavebnice. Dál už mám nachystané všechny potřebné kousky pro zaformování, abych ze získaných odlitků  sestavil potřebné armatury. Poslední věcička je celkem komplikovaný bezpečnostní ventil. Formy jsou hotové a já se pustím do kompletace armatur z odlitků a opětovnému zaformování tentokrát již kompletních dílů. A níž už jsou připraveny podklady pro další várku masterů a forem, tentokrát pro díly potřebné níž.
 
 
Some references needed for my next work, to get the rest of missing parts, more valves and some equipment for brake line, grease pump for drive wheels and few others. Before that, I still have to complete parts for the top of the boiler. I have got castings needed and also previous masters will be reused here to get everything on. Masters for final moulds are built up, once again surfacer, polish, making moulds, getting castings - and that should be done, I would guess by Friday. Next week I will get masters for the parts shown above, and hopefuly first castings by next Friday. 
All pieces are tuned to make the moulds, and actually silicone is poured in already. First castings tomorrow. Now I am starting my work on masters for lower part of boiler mentioned earlier. Finished moulds, I have started castings right now, and first pieces will be ready shortly. And the castings obtained.
 
      
    
 
 
Nalil jsem potřebné odlitky a poskládal dohromady mastery pro konečné formy. Ještě chybí pár maličkostí, potom surf, povrchovka a obvyklý kolotoč. Dál jsou mastery připraveny k zaformování a formy už jsou taky nalité. Zítra budou první kousky. A dál už jsou odlitky, které jsem zrovna vytáhl. Mezitím jsem se pustil do dalších masterů, nejprve jsem si dal pro zahřátí maznice. Další kousek je pumpa k mazání okolků, kterou jsem začal včera a dnes dokončil. A hned dál jsem se pustil do dalšího ventilu, ale vůbec mi to nejde nějak od ruky. Ještě mu přidám pár drobností a pak bude třeba hodně broušení a čištění. Tady už je ventil pohromadě a zhruba začištěný, další až po surfu. Taky jsem už dal dohromady G-P ventil, kterým se nastavuje účinnost brzdového systému pro nákladní nebo osobní vlak. A večer jsem si dal ještě jeden ventil k brzdovému systému. A nakonec malá ukázka chaosu, kterým jsem obklopen.
      
     
 
 I have started my work on masters for lower boiler. First two easy grease boxes, just to warm up for next ones. First of them is grease pump, which I started last night and finished tonight. Small cleaning I will do again after surfacer is applied. Another valve for brake line, this one is not easy at all, almost finished, but lots of sanding will be needed to shape it right. A regulating valve is glued together, nicer polish will be done after surfacer again. And one more finished as well, G-P valve, what is brake-power controller to set brake system  for passenger or goods train. Three more to go. Another valve finished as well. And quick look at my chaos.
Now the most complicated master of these is a blowdown system valve. A couple of pictures from my progress. And here we go, the valve almost finished. Tomorrow just two simple things and all the masters will be ready for surfacer and polish. Today all the masters finished and surfacer coat applied as well. Tomorrow I will tidy up a few little things and light polish will follow then, to get everything ready for moulds.
 
         
 
 
 
Pokračuji s mastery, další je odkalovací šoupátko, asi nejsložitější kousek z téhle série. Pár fotek z postupu prací. A dál už je šoupátko skoro hotové a připravené na surf a leštění. Hromádka se rozrostla a už chybí jen pár maličkostí, než se pustím do forem. Dokončil jsem poslední dva kousky a stříkl surfacerem, zítra začistím a přeleštím a pak se pustím do forem. A tady už mám začištěné kousky nachystané k zaformování. A první odlitky. S výrobou forem a odlitky si dám chvíli pauzu a pokusím se udělat nějaký pokrok s vlastní stavbou. Nachystané lepty usadím do oken a pak stříknu vnitřní stěny černou. Zatím jsem se ale nedostal dál, objevilo se něco neodkladného dokončit, a tak jsem aspoň zprovoznil skoro celou tlakovku, poslední největší nádobu ještě musím připojit, a snad později našetřím na výkonější kompresor.  Konečně jsem se vrátil ke stavbě, ale hned jsem zjistil, že okna ve stavebnici jsou moc tlustá, aby na ně mohly být usazeny rámy, proto jsem musel vyrobit vlastní. Okna sousedící se dveřmi ve stavebnici nejsou vůbec a já je měl nachystaná už dřív, ale protože za tu dobu se objevilo pár škrábanců, předělal jsem je taky, osadil nová kolečka posuvu a rámy, a po zamaskování se pustím do barvy. Stříkl jsem boky černým základem a pomocí tekutého tmelu se pokusil opravit drobné nepřesnosti kolem oken. Po zaschnutí přebrousím a přestříkám, potom se dám do kompletace vnitřku. Mezitím jsem si nachystal nějaké další formy na jiný projekt, a nyní bych měl zase pohnout s touto stavbou.
 
        
 
Pieces are ready for making the moulds. And first castings, without any problem. Done with moulds and castings for some time, I will stick back in building. PE frames for inner windows are ready for assembly and I will paint both walls in black. I had to finish something else in last days, so nothing done on the loco. Anyway, I got a chance to improve my pressure equipment and get working another box. Now I can pour my castings every 5 minutes and keep going much better. Finally I got back. First I found out that windows from the kit were too thick for assembly of the frames, so I had to make my own windows from clear sheet. Windows next to the doors are not provided in the kit anyway, and I had made them up earlier, but for some reasons I got new ones as well. Now they are glued on with their frames, I will mask them and painting can begin. Some small inaccuracies appeared around the windows, MR.dissolved putty used  to fix them, and I will spray black over, when dried and sanded. Then I will add rest of the parts in the cab. Meanwhile, I worked on some other project and more moulds have been made.
I have started painting in red, and I will try to use various shadows here and there. Also windows are fixed and I am getting on with the readers. Home made decals seem to be great, speedmeter is done, and for its glass I have used thick clear varnish. The rest is my next step. Seats are painted in darker jellow and I worked with almost dry brush to get some leather texture, which I want to bring out later using the oils. All the dials are finished, and I did small job on the back wall as well.
 
 
        
 
Pomalu jsem začal s červenými páčkami a pod. a pokusím se o různé odstíny červené a udělat tyhle drobnosti více nebo méně ohmatané, odřené... Taky jsem se popral s rámy do oken, už to celkem ujde, a pustil jsem se do práce s budíky, vyrobené obtisky fungují skvěle a kapka hustého laku vytvoří parádní sklo. Sedačky jsem natřel základovkou a štětcem vytvořil v téměř suché barvě texturu kůže pro pozdější usnadnění práce s oleji. Později jsem dokončil budíky a přidal pár drobností na stěnu tendru. Mám docela honičku v práci, takže toho moc přes léto neudělám. Pokračoval jsem s doplňováním interiéru, ještě třicet, čtyřicet drobností a bude to hotové. Dopoledne jsem stříkal červenou ruční kolečka stříklá už dřív černou základovkou, pro usnadnění a vyhnutí se pakárně s maskováním 5mm koleček jsem si vyrobil primitivní přípravek, který se báječně osvědčil. Ještě se mi podařilo kolečka osadit a udělat několik dalších drobností. Poté jsem se pustil do pravé stěny, kde jsou umístěny regulátory brzd, vypouštěcí ventil brzdového systému a další spleť trubek, které budou propojeny podle schématu z dříve jmenované knihy.
 
    
            
  
Too busy in my work, there is not much time left for my building. Continued on interior, 30 - 40 more pieces to be added before weathering. Red color painted over black base on hand wheels, to make it easy I made simple masking tool, which worked just perfectly. Now the wheels are glued on with some other parts. Continued on right side, brake regulators and some pipes glued on, more will be added next time. To get everything right, I will use another handy drawing from earlier mentioned book. Continued on the side wall, the rest of pipes added and all connected together, except one dial, which I will get connected later, when toned varnish is applied overall and the window masking behind it taken off. For now the right side is finished. I have applied a couple of variable toned varnish coats and basic weathering started, light rust around wash holes or firewall door, a bit of smoke black, more will be added on the floor and walls later, before the roof is glued on. All this will go just very lightly, in my case the loco is pretty new, built just 2 years before WWII. 
 
          
 
Připojil jsem, co se dalo, a celou pravou stěnu zkompletoval s kabinou. Trubku k poslednímu budíku přidělám až po skončení prací s barvou a odmaskování okna za panelem s budíky. Začal jsem i s trochou té patiny, krapet rzi kolem výmyvek, něco málo na dvířkách topeniště a v přední části podlahy, později ještě zkusím trochu zapracovat na stěnách a zbytku podlahy, nějaké ty mastné fleky apod. V podstatě to nehodlám přehánět, lokomotiva byla postavena jen dva roky před válkou, tedy zánovní kousek.
Nyní to trochu začíná váznout, jednak jsem většinou víc než 12 hodin denně v práci a toho času na modelařinu už tolik nezbyde a jednak jsem se pustil do malého vedlejšího projektu, který potřebuju během léta dokončit. Tak pár fotek několika masterů mimo rámec lokomotivy, ale v týdnu se objeví nějaký ten postup i tady.
Nakonec to nešlo tak  rychle a dostal jsem se k malému postupu až včera večer. Dokončil jsem levou stranu kabiny, osadil stěnu a nakonec i střechu, což byl trochu oříšek, protože to nijak extra nelícuje. Taky jsem dostal LEDku od Ondry Nadrchala, kterou jsem přidělal do krytu světla, jehož průřezem by mělo vnikat dost světla k prosvětlení kabiny. Přidal jsem ještě pár fotek udělanách za lepšího světla, takže je toho na nich trochu víc vidět.
 
         
   
 
Busy in work and working on some side project as well, not much time left for my loco build at the moment. So a couple of pictures of my secret build.  Anyway, some fresh update should be here in a few days.
It took actually longer than expected. I finished left side of the cab, and the wall is assembled, and all pipes connected. Then I added the roof, which was a bit tricky, because fitting was not really great. I have added LED in the light cover, which should bring enough light in the cab through a slot in the cover. I have added a few more pictures taken today in better light.
All right, after very busy summer at work, I am getting finally back to my hobby.  I will continue my building from the other side now, starting the frame. I have mentioned before, that frame in the kit is far from real thing, first that would be closer to early production of BR86 - about 150 locos manufactured with this frame, but later many parts were improved and changed in 1930-1934, and all the following  production had a new frame.  I really dont know, why CMK - first Czech company produced BR86 loco kit, which was nearly exactly copied by Trumpeter, including most mistakes in construction - used later production numbers for early produced loco, which model this kit supposed to be of. Anyway, with great help of my Brazil friend and modeller Marcus, who sent me drawings needed to save my time, I can now start my work on the frame. To make up new  whole frame seems to be easiest way.
 
 
 
 
  
 
Konečně se pracovní sezona uklidnila a já se mohu vrátit zpět ke stavbě. Pokračovat budu rámem. Už jsem zmínil, že rám ve stavebnici je daleko od skutečnosti, trochu se blíží ranné produkci zhruba 150 lokomotiv, než se mezi lety 1930-1934 u zbytku řady uplatnila řada úprav, z nichž změny v konstrukci rámu byly jednou z nich. Stejný rám je i ve stavebnici od CMK, kterou Trumpeta skoro věrně okopíroval včetně většiny nedostatků, a já nemohu přijít na to, proč čísla použitá ve stavebnici odpovídají pozdější upravené produkci, zatímco model se spíše podobá první sérii před úpravami. Naštěstí mi kolega modelář Marcus z Brazílie ušetřil čas strávený hledáním vhodných výkresů, když mi tyto poslal ze své sbírky, takže se mohu pustit rovnou do práce a vyrobit rám celý znovu, což se ostatně jeví jako nejjednodušší varianta.
Naměřil jsem si vše potřebné a dal se do díla. Obě strany rámu  budu muset složit ze dvou dílů, protože plastová deska je moc krátká. Spoj jsem umístil do oblasti cylindrů, kde bude celá konstrukce zpevněná po jejich osazení. Na obrázku je dobře vidět rozdíl mezi originálem a rámem Trumpety, o nějaké přesnosti nemůže být řeč. Taky jsou patrné rozdíly mezi prvotní konstrukcí rámu a pozdější upravenou variantou, kterou potřebuju pro svůj model já. V mezičase jsem stihl i hromádku forem. Už dřív jsem si nachystal formy na ložiskové domky, klíny a maznice a odlitky už mám taky připravené ke kompletaci. A dál už jsem pokročil s pracemi na rámu, obě strany jsou zpola hotové, nyní začistím výřezy a pustím se do spodních částí.
 
 
      
 
I made up a few moulds, and also frame work started, I will complete both sides in two parts, because plastic sheet is not long enough. Join will be placed in cylinder areas, that should make whole construction stronger. Pictures show well difference between original early  frame and Trumpeter´s  one, also difference between early and later type is well noticable. I am making later version needed  for my build. I have also ready bearings, slot wedges and small grease boxes, all cast a few months ago. Another progress done, I will finish and clean frame cutouts first, and then continue with slots for bearings and bottom of the frame. And here both sides are cleaned and some basic lines drawn down. Exact proportions I will read on milling machine during my work on it. Some work done on short parts (when finished, they will be glued together with longer pieces) and also bearing slots get shaped.
And here finished frame sides. Some rivets and nuts to be added before bearings assembly, and I also have to make some other parts to get main frame finished. 
 
     
 
Začistil jsem výřezy a naznačil zhruba tvar spodní části, přesné rozměry budu odečítat na frezce během obrábění. Už mám hotové kratší části rámu před cylindry, které později slepím dohromady s delšími díly, začal jsem nahrubo s výřezy pro ložiskové domky. Tady už jsou obě strany rámu hotové, přidám potřebné nýty a šrouby, pak osadím domky a budu muset vyrobit zbytek dílů potřebných k dokončení rámu.
Po delší době jsem se dostal zpátky ke stavbě. Začal jsem dělat odlitky potřebné ke kompletaci os, maznice ložiskových domečků a třmeny k uzavření výřezů pro domky. Fotky přidám během několika dnů. Potom jsem se pustil do výroby dílů ke kompletaci brzd. Moje lokomotiva má křížové dvoučinné brzdy mezi koly, zatímco krajní kola jsou opatřena navíc jednoduchými brzdami z vnějších stran. Také závěsy ze stavebnice byly nepoužitelné a musel jsem je nahradit novými. Díly pro brzdy jsem vyrobil komplet nové, udělám formy a z odlitků pak upravím potřebné levé a pravé části. K tomu účelu jsem si udělal také dvě velikosti korunkových matek, které taktéž odleju a použiju ke kompletaci jednotlivých ramen.  Posledním kouskem této seance byla výroba lampy. Všechny díly jsou víceméně připraveny na zaformování, lampa ještě potřebuje žárovku a pár dalších drobností.
 
 
 
 
 
Back in building after a while, I have finished moulds for parts needed to complete axles, grease boxes for bearing housings and some other. I will add WIP pictures soon. Then I was working on brakes. My BR86 has two different ones, double brakes between the drive wheels, and single brakes from outsides. Also brake holders in the kit were useless.  I have finished most of the parts needed to make moulds. Once again, obtained castings will be reworked to create the final parts. At this stage I also made new lamps, because those from the kit look very funny. Still a few details to be added. More pics soon.
Here masters for first pieces, which will be after some more work on them used to make final parts.  Also finished lamp - with short bulb, which was commonly used during WWII. All these still need some polish. Kit pieces on the side - just to compare differencies.
Now worked with castings, more details added and completed left and right sides of brake arms. Now they will make a final mould. Also other castings obtained - grease injectors for cylinders and whole lot to finish axles and assembly of the frame. At the end - finished lamp. 
 
    
     
 
Dodělal jsem, co bylo potřeba a odlil kousky pro další práci. S odlitky jsem pokračoval v přidávání detailů a zhotovil levé a pravé části brzdy, které nyní zaformuju v konečné podobě. Dál je tu hromádka odlitků připravená k výrobě os a kompletaci domečků do rámu a pár mazacích trysek pro cylindry. A nakonec už hotové světlo. Nyní jsem pokračoval s ložiskovými domky, s pomocí plastové trubky jsem zhotovil osy na koncích s resinovými odlitky. Zbývají třmeny, maznice ložisek a celé to dát dohromady
 
   
 
Bearing housing fitted in frame sides, cast pieces glued in plastic tobe to make up the axles. All seems to be all right, I will continue with small grease boxes and brackets.
And here all the parts together.  Now many rivets have to be added, then base for top plates and tons of other details...
 
   
 
 
Zde již vše zkompletováno. Nyní přijdou na řadu tuny nýtů a šroubů, konstrukce nosníků plechů a hromada  dalších drobností...
Mezitím jsem pokračoval s brzdami. Dal jsem dohromady formy na všechny potřebné kusy a z přebytků zkompletoval jednoramennou brzdu - ty jsou na lokomotivě čtyři vždy z vnějších stran krajních kol. Dál už jsou obrázky z průběhu kompletace dvojité brzdy, pravá strana prozatím jen s použitím masteru, než budou odlitky. A tady už jsou komplet všechny díly brzd z odlitků, navíc mazací trysky pro cylindry.
 
            
 
 
Continued with brakes. All the moulds are to be cured, in between I have put together single brake - there are 4 mounted on this loco, besides 6 double brakes. And continued with double brakes, some pictures from assembly. For right side the master used in pictures, castings should be ready tomorrow. Then I will add missing spacer for right brake block.  And here completed castings, brake holders, grease injectors for cylinders and completed double brake. That fits well even on Trumpeter frame.
aktualizováno: 30.05.2013 11:06:04